21 de novembre 2007

CONTROLAR



Controlar, segons el diccionari:
  • Verificar, sotmetre a un examen minuciós.
  • Vigilar, censurar. Controlar les entrades i les sortides.
  • Regular, dirigir el funcionament. Dispositiu per a controlar una màquina.
  • Exercir una influència directiva o restrictiva sobre quelcom.
  • Tenir sota domini. Controlar la situació.
  • Tenir domini sobre si mateix. No saps controlar-te.

Quin horror no? Doncs bé, per culpa d'algun trauma infantil encara per acabar de desxifrar*, sóc una persona bastant controladora. La majoria de les vegades, en el bon sentit de la paraula. És a dir, m'agrada tenir les meves coses controlades: conèixer-les, veure-les venir, saber-ne tots els detalls, i poder decidir què vull. Sobretot, poder decidir ben informada. Això em dóna seguretat.

Així, i per exemple, no vaig parar fins que no ho vaig saber tot de l'operació: contingut, tècniques a utilitzar, possibles complicacions, etc. El Mico em mirava amb cara de "estàs xalada". Ell d'aquestes coses no en vol saber res. Jo, en canvi, necessito saber-ho tot.

El mateix amb moltes altres coses: m'agrada conèixer i planificar què faré en un cert temps vista. I m'inquieta molt pensar que no puc planficar, organitzar o dirigir. Els imprevistos em destaroten bastant i em costa reaccionar... Adaptar-me als canvis se'm fa difícil... Em fot que d'altres persones decideixin per mi o m'organitzin la vida... Em seguiu? La part més negativa de tot plegat és que, a vegades, sóc bastant cap-quadrada i inflexible...

El millor? Que em conec. Sé que peco d'això. I intento "relaxar-me". És a dir, em dic a mi mateixa que la vida serveix per carregar-se tots els plans que jo pugui fer, que dels canvis i dels imprevistos també en podem gaudir i aprendre... I que jo mateixa m'adono de que, en moments concrets, estic essent cap-quadrada i inflexible i intento mirar-me les coses d'una altra manera... Però està essent una batalla dura, eh? Diguem que el 75% del temps sóc la Gatxan controladora i el 25% restant sóc la Gatxan "take it easy". La qüestió és: ho puc dividir per temes? Puc aconseguir ser controladora per unes coses concretes i ser relaxada per unes altres? Crec que d'aquesta manera podria combinar lo bo del control amb lo bo del relax... Com ho feu vosaltres?


*A vegades penso que els traumes infantils estan sobrevalorats... jejejeje!

1 comentari:

Núria ha dit...

M'ha fet molta gràcia llegir el teux text perquè m'hi he vist molt reflexada...jejeje. Jo també sóc una controladora!!! De totes maners, en aquests últims anys (potser fa dos o tres anyets) he notat que ja no ho sóc tant, que puc ser capaç d'adaptar-me a fets sorgits espontàniament. Suposo que també es deu a la meva feina, des que treballo en una escola, he après a adaptar-me als imprevistos...i de quina manera! Moltes vegades programes coses que has de deixar per banda perquè n'apareixen d'altres. O bé, et planifiques la feina amb temps però l'estrés del dia a dia et fa anar sobre la marxa i acabes fent la feina al dia...cosa que no suporto!!!